Hvor tidligt skal man lære børn matematik?

Det er ikke nogen hemmelig, at vi alle sammen skal lære matematik på et eller andet tidspunkt. Om det så er hvordan man regner med procenter, eller hvordan man trækker tal fra hinanden, så er der ingen vej uden om, at vi alle får brug for det på tidspunkt. Det er nemlig både når du er nede og handle og gerne vil regne prisen ud med rabat, eller når du sidder på arbejdet med prislisten og skal sende en opgørelse, at du får brug for noget hovedregning.

Men når det så er sagt, hvornår bør man så lære sine børn om matematik og procentregning? I denne artikel vil vi gerne snakke om det emne. Vi vil gerne give dig en ide om vores mening omkring emnet. Der er nemlig mange forskellige meninger, da det også kommer meget an på forældrenes holdning. Derudover kommer det selvfølgelig også an på hvordan man lærer børnene det. Der er stor forskel på at bruge en lommeregner fra procentregner.dk eller at sidde med det i hånden og lade barnet regne selv. For sidder man med en lommeregner, så er det ikke ligeså svært for barnet, som hvis de selv skal regne det hele ud.

Så hvornår bør man lære børn om matematik

 

Som tidligere nævnt er det svært for os, at give dig et helt præcist svar. Det kommer nemlig an på mange faktorer, som for eksempel hvor gammelt barnet er, samt hvor svær matematik, som der er tale om. Men som huskeregel, kan du godt i 3-5 års alderen godt begynde på, at lære barnet at tælle og lignende. Det skal selvfølgelig ikke være noget indviklet matematik, men måske snakke med barnet om at tælle til 10. Du kan måske også lave det til en sjov leg. Dette kunne være når i var ude og gå også lave en leg med barnet, hvor barnet skal tælle hvor mange fliser som han eller hun kan se på vejen.

Når barnet så bliver ældre og starter i skole er det selvfølgelig klart, at du gerne må gå til noget mere avanceret matematik og procent. Her kan du begynde at supplere hvad barnet lærer i skolen.

Når alt dette så er sagt er der selvfølgelig også en anden pointe, som bør laves. For børn skal selvfølgelig også have lov til at være børn. Hele dagen skal ikke gå med matematik og udregning, fordi barnet simpelthen bliver træt af det. Så kort sagt gælder det måske om at aflæse barnet og finde ud af hvad barnet finder interessant, og hvad barnet synes er for meget. På den måde kan man finde en god balance, som både balancerer at barnet kan få lov til at være et barn, mens det stadig lærer.